Το επόμενο περιστατικό παρόλο που έγινε το 1980 κατέστη
ευρύτερα γνωστό από ένα άρθρο του δημοσιογράφου Άρη Πορτοσάλτε στο γνωστό
περιοδικό «Ταχυδρόμος», στο τεύχος 21 του 1990. Σε αυτό το άρθρο του ο παραπάνω
δημοσιογράφος αναφέρει τα εξής : «Αγνώστου ταυτότητας αντικείμενα. Και τα
ραντάρ της Πάρνηθας τρελάθηκαν!». Εκείνη τη παγωμένη νύχτα του Φεβρουαρίου με
το βοριά που λυσσομανούσε στη κορυφή της Πάρνηθας, το προσωπικό που καθόταν
μπροστά στις οθόνες των ραντάρ απολάμβανε το ζεστό καφέ και οι ώρες δεν έλεγαν
να περάσουν… Όμως και η ατμόσφαιρα, ψυχρά επιχειρησιακή μέσα στην επιτελική
αίθουσα ALFA της 3ης
Μοίρας Ελέγχου και Παρακολουθήσεων της Αεροπορίας με τα ραντάρ το ένα δίπολα
στο άλλο, δεν προκαλούσε καμία ανησυχία στους ανθρώπους που εκείνο το βράδυ
είχαν αναλάβει τον έλεγχο του εναερίου χώρου… Οι ελεγκτές αεράμυνας με τα μάτια
στυλωμένα στις οθόνες παρακολουθούσαν τις πτήσεις των αεροσκαφών που διέσχιζαν
τον ελληνικό εναέριο χώρο. Οι πτήσεις της Ολυμπιακής και των ξένων εταιριών
πραγματοποιούνταν σύμφωνα με τις ισχύουσες διεθνείς διατάξεις. Τα σχέδια των
πτήσεων είχαν καταχωρηθεί στον ηλεκτρονικό εγκέφαλο των ραντάρ και οι ελεγκτές
είχαν τη δυνατότητα να αντλήσουν πληροφορίες από αυτόν κάθε φορά που κάποιο
στίγμα εμφανιζόταν στην οθόνη τους. Τα ρολόγια του τοίχου έδειχναν 11.30 και
τίποτα δεν διατάρασσε την ησυχία στον ουρανό εκτός από το λυσσαλέο βοριά.
Κανένα ασυνήθιστο γεγονός δεν χαλούσε τη ρουτίνα, όταν… Τηλεφώνημα αντίστοιχου
ελεγκτή, που έκανε τη βάρδιά του στα ραντάρ της κορυφής Ζήρος , στη Σητεία,
πληροφορούσε πως εντόπισε στην οθόνη του στίγμα αγνώστου αεροσκάφους που
ερχόταν από την Αφρική, χωρίς ωστόσο να έχει αναφερθεί προηγουμένως σχέδιο
πτήσης. Οι ελεγκτές αεράμυνας στη Πάρνηθα ανακάθισαν στις καρέκλες τους και
άρχισαν να πληκτρολογούν. Δεν άργησαν να εντοπίσουν το άγνωστο αεροσκάφος που
πετούσε με εκπληκτική ταχύτητα προς το Αιγαίο. Εχθρός εν όψει! Σε λίγα λεπτά
σμήνος τεσσάρων πολεμικών αεροπλάνων απογειωνόταν από το αεροδρόμιο της
Ανδραβίδας για να αναχαιτίσει το άγνωστο εχθρικό αεροσκάφος, Την ίδια στιγμή τα
κόκκινα φωτάκια του συναγερμού ζωγράφιζαν την ατμόσφαιρα μάχης σʼ όλα τα
επιχειρησιακά κέντρα. Και ενώ οι ελεγκτές αεράμυνας συλλάμβαναν το στίγμα του
αεροσκάφους, καθοδηγώντας τους χειριστές των πολεμικών πάνω από τη Σύρο,
άκουγαν έκπληκτοι στον ασύρματο : «Το βλέπουμε. Πετάμε στα 10000 πόδια και
μόλις πλησιάζουμε κοντά σε απόσταση 1500 πόδια, εξαφανίζεται. Τι γίνεται εδώ;»
Ταραγμένοι από την απρόβλεπτη αντίδραση του άγνωστου αεροσκάφους, οι χειριστές
που είχαν εμπλακεί στην αναχαίτισή του δεν μπορούσαν φυσικά να παρακολουθήσουν
αυτό που έβλεπαν στις οθόνες των ραντάρ οι ελεγκτές της Πάρνηθας. Πράγματι, το
άγνωστο αεροσκάφος εκτινασσόταν μέσα σε κλάσματα δευτερολέπτου στα 19000 πόδια
«τρελαίνοντας» τα ραντάρ. Το κυνήγι στον αέρα συνεχίστηκε για αρκετή ώρα με
τους ελεγκτές να τρίβουν τα μάτια τους, μη μπορώντας να πιστέψουν αυτό που
έβλεπαν και τους χειριστές των F-104
που ήταν ανήμποροι να αντιμετωπίσουν τα παιχνιδίσματα του άγνωστου αεροσκάφους.
Δέκα λεπτά αργότερα διατάχθηκε η απογείωση άλλου σμήνους, τεσσάρων Μιράζ, από
τη Τανάγρα. Αποδεικνυόταν και πάλι η αναποτελεσματικότητα των υπερσύγχρονων
πολεμικών αεροπλάνων. Μόλις πλησίαζαν σε μικρή απόσταση το άγνωστο αεροσκάφος
«πηδούσε» αστραπιαία στο διπλάσιο ύψος. Περισσότερο από μισή ώρα διήρκεσε η
νυχτερινή πολεμική επιχείρηση και έληξε ξαφνικά, όταν διαταγή άνωθεν ζητούσε τη
παύση του συναγερμού και την επιστροφή των καταδιωκτικών αεροσκαφών στις μοίρες
τους. Την επόμενη δεν είχε περάσει στις εφημερίδες ούτε μία γραμμή για την
είδηση του νυχτερινού συναγερμού στην αεροπορία και την αναχαίτιση στο Αιγαίο.
Έπρεπε να περάσουν δέκα χρόνια και κάτι μήνες από τότε, για να φτάσει το
περιστατικό στο τύπο. Όπως επίσης, έμεινε άγνωστη στη κοινή γνώμη η φράση των
ελεγκτών αεράμυνας : «Δεν είναι η πρώτη φορά που κυνηγάμε ματαίως ΑΤΙΑ».
ΠΗΓΗ: Περιοδικό «Ταχυδρόμος», τεύχος 21, άρθρο του
δημοσιογράφου Άρη Πορτοσάλτε