ΑΤΙΑ και εξωγήινοι στο Χόλιγουντ: Φόβοι και ελπίδες στα φιλμ


Τα Άγνωστης Ταυτότητας Ιπτάμενα Αντικείμενα και κατ΄ επέκταση οι εξωγήινοι επισκέπτες, έχουν δονήσει μερικές ευαίσθητες χορδές της ανθρώπινης ψυχής. Έχουμε δεχτεί με χαρά την ιδέα της συνάντησης μας με άλλα ευφυή όντα. Από το άλλο μέρος πάλι, μερικές φορές νιώθουμε φόβο. Το άγνωστο είναι κατά βάση τρομακτικό, και στο κάτω κάτω, η σκέψη εξωγήινων επισκεπτών προκαλεί ένα είδος ξενοφοβίας. Αν πραγματικά δεν είναι τόσο φιλικοί όσο πιστεύουμε και αντί για μια υπέροχη αρχή μας φέρνουν ένα φρικτό τέλος; Αυτές οι αμφιβολίες καθρεπτίζονται στη λαϊκή φαντασία. Στο κλασικό βιβλίο επιστημονικής φαντασίας «Ο Πόλεμος των Άστρων», για παράδειγμα, οι άνθρωποι τρομοκρατούνται όταν Αρειανοί σε ημικυκλικά διαστημόπλοια φτάνουν στην Γη σκορπίζοντας ακαριαίο θάνατο. Στο «Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου» (Close Encounters of the Third Kind, 1977) πάντως, τα καταστροφικά σκάφη έχουν παραχωρήσει τη θέση τους σ’ ένα τεράστιο περιστρεφόμενο διαστημόπλοιο με καλοκάγαθα όντα, που επικοινωνούν με τους ανθρώπους μέσω της μουσικής και αφήνουν υποσχέσεις για θαυμαστές περιπέτειες. Ο χαριτωμένος «Εξωγήινος» (E.T. the Extra-Terrestrial, 1982), με τις αγαθές διαθέσεις, έρχεται σε δύσκολη θέση εξαιτίας της στάσης των ανθρώπων, θέτοντας έτσι το ερώτημα ποιοι είναι τελικά πιο επίφοβοι στην πραγματικότητα. Στο «Εισβολή από το Διάστημα» (It Came from Outer Space, 1953), υπάρχουν καλοί και κακοί επισκέπτες. Έρχονται στη Γη κι αρχίζουν να σφετερίζονται τα σώματα των ανθρώπων, αν και τελικά αποδεικνύεται ότι είναι άκακοι ταξιδιώτες του διαστήματος που αναγκάστηκαν να κατέβουν στον πλανήτη μας για επισκευές. 
Σε πρώτο πλάνο η Μπάρμπαρα Ρας και ο Ρίτσαρντ Κάρλσον ζαρώνουν, μαζί με άλλα άτομα, από παράλογο φόβο μπροστά στους καλοκάγαθους εξωγήινους, στο φιλμ του 1953 "Εισβολείς από το Διάστημα"
Σε μια άλλη σκηνή από το "Εισβολείς από το Διάστημα", ένας άνθρωπος που η "κατάληψη" του σώματος του από τους εξωγήινους του έχει δώσει τρομακτική εμφάνιση, προσπαθεί να σταματήσει ένα αυτοκίνητο. στο τέλος, πάντως, οι εξωγήινοι - που ονομάστηκαν  Εκτοπλασματικά Ξενόμορφα - εγκαταλείπουν τα ανθρώπινα σώματα και φεύγουν ειρηνικά από την Γη.
Ο Τζιν Μπάρι οδηγεί μερικούς επιζώντες ανάμεσα στα ερείπια που άφησαν πίσω τους οι αρπακτικοί Αρειανοί στο κλασικό φιλμ "Ο Πόλεμος των Άστρων" του 1953. Στην φωτογραφία ένας ετοιμοθάνατος Αρειανός, θύμα των μικροβίων της Γης, απλώνει το φρικαλέο χέρι του μέσα από ένα άνοιγμα της καταστρεμμένης του μηχανής - όχι όμως για χειραψία. Στο φιλμ αυτό, οι κάτοικοι της Γης θέλησαν να φερθούν φιλικά στους εισβολείς, αλλά η μόνο αμοιβή των προσπαθειών τους ήταν η εξόντωση. 
Στην «Ημέρα Ανεξαρτησίας 1» (Independence Day, 1996), οι παγκόσμιες τηλεπικοινωνίες βυθίζονται στο χάος, λόγω μιας μυστηριώδους ατμοσφαιρικής παρεμβολής και σύντομα διαπιστώνεται ότι κάποιο αγνώστου ταυτότητας ιπτάμενο αντικείμενο βρίσκεται σε πορεία σύγκρουσης με τη γη. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για ένα γιγάντιο διαστημόπλοιο, το οποίο πιλοτάρουν εκδικητικά εξωγήινα όντα τα οποία σκοπεύουν να επιτεθούν σε στρατηγικά σημεία του πλανήτη μέσα σε ένα 24ωρο. Την επόμενη κιόλας μέρα, η Νέα Υόρκη, το Λος Άντζελες και η Ουάσινγκτον μετατρέπονται σχεδόν σε στάχτη. Στην «Ημέρα Ανεξαρτησίας 2» (2016), τίποτα δεν μπορεί να προετοιμάσει την ανθρωπότητα για την προχωρημένη και χωρίς προηγούμενο δύναμη των εξωγήινων που επανέρχονται για την τελική μάχη ζητώντας «καύσιμα» για την τεχνολογική τους ισχύ από τον πυρήνα της γης. 
 Μέσα σ' ένα φαντασμαγορικό θέαμα, ένα γιγαντιαίο εξωγήινο διαστημόπλοιο κατεβαίνει προς τη Γη στο φινάλε της ταινίας "Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου" (φωτο 1). Ο μικρός ηθοποιός Κάρι Κάφι λούζεται στο φως από το εξωγήινο σκάφος που αιωρείται έξω από το σπίτι του. Σ' αυτό το φιλμ, η τρομοκρατημένη μητέρα του αγοριού αγωνίζεται απεγνωσμένα να φυλάξει το σπίτι της από τους εισβολείς, το αθώο παιδί όμως ανοίγει την πόρτα και τους υποδέχεται με άδολη χαρά. Εκείνοι τον παίρνουν στο σκάφος τους για λίγο και τελικά τον ξαναδίνουν πίσω σώο στην μητέρα του. Οι «Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου», ήταν η ταινία επιστημονικής φαντασίας που άλλαξε τον τρόπο που το σινεμά αντιμετώπιζε μέχρι τότε την επαφή με πιθανούς εξωγήινους πολιτισμούς. Όχι μόνο δε χρειάζεται να φοβόμαστε το άγνωστο του διαστήματος αλλά επιπλέον επιβάλλεται να ανατρέξουμε στο παιδί μέσα μας για να παραδοθούμε πλήρως στο μεγαλείο του. 
Λίγο πριν ξαναφύγει για τον πλανήτη του, ο εξωγήινος βάζει με τρυφερότητα το χέρι του στο μέτωπο του φίλου του Έλιοτ (Χένρι Τόμας) για να τον διαβεβαιώσει ότι οι δυο τους θα παραμείνουν παντοτινοί φίλοι. Σ' αυτό το φιλμ τα παιδιά σώζουν τον Εξωγήινο απ' τις προκαταλήψεις των ενηλίκων. 
Στην «Άφιξη» (The Arrival, 1996) τέλος, ο παθιασμένος ραδιοαστρονόμος Ζέην Ζιμίνσκυ (Charlie Sheen) στην πρωτοποριακή επιστημονική έρευνά του για την προέλευση των ραδιοκυμάτων από το υπερπέραν, συνειδητοποιεί κατάπληκτος ότι κάτι υπάρχει «εκεί έξω». Και αυτό το «κάτι» δεν είναι άλλο από μια άγνωστη μορφή εξωγήινων, που βρίσκονται πολύ πιο κοντά απ' ότι πιστεύουμε! Ζουν ανάμεσα μας, αλλάζουν τον αέρα και το οικοσύστημα του πλανήτη μας για να τον κάνουν φιλικό σε εκείνους, και προσπαθούν να ολοκληρώσουν αυτό που ξεκίνησε η ανθρωπότητα διαταράσσοντας τη γήινη βιόσφαιρα και το φυσικό περιβάλλον: τον θάνατο μας!  

 Όταν η «Ημέρα της Ανεξαρτησίας» του Ρόλαντ Eμεριχ κυκλοφόρησε το 1996 στις κινηματογραφικές αίθουσες ήταν εκείνη η ταινία που κατάφερε να δώσει ξανά ανάσα στις ταινίες καταστροφής με σκηνές που, ακόμα και σήμερα, θεωρούνται κλασiκές και αξεπέραστες για το είδος του, φτάνοντας την ίδια την ταινία σε επίπεδα καλτ ανάμεσα στους φανς αλλά και με τον ίδιο τον Eμεριχ να αποκαλείται από πολλούς ως ο πατέρας των ταινιών καταστροφής.



(The Arrival): Οι εξωγήινοι αφού πάρουν την ανθρώπινη μορφή σε υπόγειες εγκαταστάσεις στο Μεξικό, τροποποιούν τον αέρα και το οικοσύστημα του πλανήτη μας, με σκοπό την αύξηση της θερμοκρασίας, προκειμένου να γίνει φιλικός σε αυτούς.    

Δεν ξέρουμε ακόμα την αλήθεια για τα ΑΤΙΑ. Η εμφάνιση τους όμως, ίσως ν΄ αποκαλύψει αλήθειες που μας αφορούν άμεσα.   

Follow by Email